piątek, 29 marca 2024

Wiadomości

  • 1 komentarzy
  • 21218 wyświetleń

Szczuczyńskie foto-migawki

N a   b i e ż ą c o.  Nr 2 (2)

 1. Krajowa droga śmierci nr 61
   W całym kraju wiadomo, że droga krajowa nr 61 na całej długości określana jest trasą śmierci. W Szczuczynie na skrzyżowaniu tej drogi z drogą podporządkowaną do wsi Bęćkowo oraz ul. Sportową, znajduje się miejsce szczególnie niebezpieczne.
Najgroźniejszy wypadek na tym skrzyżowaniu, miał miejsce 11.04.2008 r., kiedy zginęły cztery młode uczennice. Ich śmierć nie wywołała większego wrażenia na ludziach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach publicznych. Mimo interpelacji posłów w sejmie, w sprawie tego miejsca, nic do tej pory nie drgnęło. Kolizje i zagrożenia są tu w dalszym ciągu. Wszystko dlatego, że w roku 2004 przy przebudowie tego odcinka drogi, łącznie z mostem, nie wzięto pod uwagę bezpieczeństwa ludzi, tylko oszczędności materialne.
   Mówiono nawet, że w roku 2010 dojdzie do przebudowy skrzyżowania. Niestety, powoli  kończy się sezon na tego rodzaju prace, kończy się też rok kalendarzowy, który miał zabezpieczyć od kalectwa i śmierci. Dalej trzeba płacić ceną najwyższą- życiem! Aż do czasu, kiedy problem zniknie samoistnie, po wykonaniu obwodnicy? Zatem, czy obwodnica będzie wykonana w 2011- 2013? To jest pytanie do kolejnej interpelacji poselskiej, do której e-Grajewo przemawiało już wiele razy w artykułach. Raz jeszcze zapytajmy. Ile baranków w ofierze złożyć przyjdzie nam jeszcze, na tym skrzyżowaniu śmierci? A może, póki kierowcy mają chęć żyć długo i szczęśliwie, ministerstwo za błędy GDDKiA, podrzuci na tę krzyżówkę jakieś ludzkie klony?

2. Zespół Szkół maluje dachy
Trwa malowanie kompleksu budynków Zespołu Szkół Zawodowych w Szczuczynie.
    Pierwszy budynek, w miejscu głównego przy ul Szczuki 1, powstał w 1854 roku. W dniu 23.03.1934 r. silna wichura uniosła i przemieściła nowy dach po przeciwnej stronie tej ulicy, do ogrodu właściciela - notariusza,(dziś boisko Szkoły Podstawowej).
   W roku 1955 dobudowano halę warsztatową w kierunku północnym. Remont kapitalny budynku głównego i przebudowę budynku północnego, z dobudową kotłowni, zakończono 12.10.1986 r. W roku 1988 dokonano jego kolejnej przebudowy. W 1990 zakończono budowę nowego budynku zachodniego z wieżyczką i zmieniono pokrycia dachów na innych obiektach.
    Przez pomalowanie wszystkich dachów w 2010 r., o kilka lat przedłuży się wymianę blachy, a budynki zyskają na estetyce.
 
 3. Kwitnąca jabłoń
   Na posesji Pana Ryszarda Malinowskiego w Szczuczynie obficie zakwitła owocująca, dwuletnia jabłoń, jesiennej odmiany, o nazwie: „Książe Albrecht Pruski.”
   Kiedy pięciopłatkowe kwiaty jabłoni, o charakterystycznej biało-różowej barwie, obficie obsypują drzewo wiosną, nie jest to nikomu dziwne. Drzewo liczy na to, że zawiązane z jego kwiatów owoce, dojrzeją jesienią i zaspokoją wybredne podniebienie człowieka.
   Na co liczą drzewa kwitnące późnym latem? Jabłonie w takim stanie wyglądają przepięknie. Czy znów nad nimi będą latać motyle, pszczoły…? A może wiedząc, że są lubiane, chcą cieszyć się jeszcze radością innych?
   Polskie przysłowie mówi: „Gdy jabłoń drugi raz w roku zakwita, zięć do domu zawita.” Kwitnąca jabłoń poza sezonem, jest synonimem kobiety i nawiązuje do płodności. Inni głoszą, że jest to zapowiedź długiej, ciepłej jesieni.

 
   Tekst i foto: Stanisław Orłowski

czwartek, 28 marca 2024

Kronika policyjna

Komentarze (1)

Na zawarte sugestie w sprawie odcinka drogi śmierci nr 61 mógłby ustosunkować się poseł na sejm RP, Pan Kazimierz Gwiazdowski, któremu problem jest znany. Wiadomo jest, że na Jego zapytanie w sprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Szczuczyn, otrzymał omijającą odpowiedź od sekretarza stanu Pana Tadeusza Jarmuziewicza, że do czasu wykonania obwodnicy Szczuczyna w latach 2011-2013, GDDKiA kosztów na modernizację tego odcinka nie poniesie z powodu braku uzasadnienienia. Zatem GDDKiA, po wykonaniu obwodnicy przestanie być zarządcą tego odcina drogi nr 61. Dotychczasowy właściciel, modernizujący tę drogę w 2004 r, pozostawi problem w roku 2013 w spadku dla gminy Szczuczyn. Co stać się może na tej krzyżówce jeszcze przez te długie trzy lata, albo dużo więcej? Czy winien będzie ten, który ośmieli się skręcić na ul. Sportową albo na Bęćkowo? Czy gmina otrzyma pieniądze na modernizację porzuconej drogi z nieudaczną krzyżówką? A zmniejszony ruch nie wykluczy problemu do końca! Czy w tej sprawie więcej zapobiec nie można? Jeżeli nie przebudować to, co tam zrobić można żeby było bezpieczniej? Szczuczynowi chodzi nie o całą drogę nr 61 tylko o bardzo źle zaprojektowane skrzyżowanie.
To jest moje zapytanie. Zapytania stawiać zawsze można, ale nie zawsze ma się na nie rozsądną odpowiedź, choć tu motywacją jest dla niektórych, tylko skromne życie ludzkie.
Kierowco, jedź nawet pod górkę, ale z sentencją:-memento mori-.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.